Din Antichitate, caii nu erau folositi numai pentru lupte sau agricultura, ci si pentru sport. In orice caz, in acea vreme, sportul ecvestru avea ca scop pregatirea calului si a calaretului pentru razboi. Pe langa cursele hipice, existau si mai exista si astazi diferite probe de calarie. In spatiul asiatix, calaretii trebuiau , de exemplu, sa prinda din galopul calului stegulete sau chiar fete tinere. In Persia a aparut acum aproape 3000 de ani jocul polo-un fel de hockey pe cai.

Concursul hipic obisnuit de astazi, cu disciplinele sale, sprint, dresura si proba completa, s-a dezvoltat din a doua jumatate a secolului al XIX-lea mai intai in Anglia. In prezent , la multe conursuri au loc si curse de atelaj, si voltija. De departe cea mai intalnita si mai indragita de spectatori este proba de obstacole. Pe un parcurs- o pista cu obstacole indragita in aer liber sau intr-o hala- sunt ridicate circa zece- cinsprezece obstacole, e care fiecare pereche cal- calaret trebuie sa le sara intr-o anumita ordine. Aici conteaza sa termini traseul pe cat posibil fara ezitari sau caderi, intr-un anumit timp. Pentru fiecare greseala se acorda puncte de penalizare. Casiga perechea cu cele mai putine puncte de penalizare. Daca mai multi calareti nu au nici o greseala, trebuie sa lupte pentru victorie intr-o proba de baraj cu mai putine obstacole, dar ceva mai inaltate.

La dresaj, care are loc in manejul special, calul trebuie sa efectueze anumite miscari impuse, intr-un anumit ritm. Juriul noteaza nu numai cat de bine sunt prezentate miscarile, ci si tinuta si indemnurile calaretului. Castiga tandemul cu punctajul cel mai mare.

Proba completa sau militara consta din trei parti: o proba de dresaj, proba cu obstacole si cursa de teren. Cele mai multe puncte le aduce cursa de teren, la care trebuie sarite toate obstacolele. Caii cu multiple talente si rezistenti sunt cei mai potriviti pentru proba completa.

O disciplina inca noua este cursa de distanta. Aici se calareste pe o distanta stabilita- 30, 50, 80  sau chiar mai mult de o suta de kilometri.  Cu ajutorul marcajelor de-a lungul portiunii si a unei harti, calaretii trebuie sa ajunga la finis pe drumul stabilit. Pe drum se gasesc mai multe puncte de control. Acolo un veterinar ia pulsul cailor si le verifica respiratia. In cazul in care calul este suprasolicitat, trebuie sa ia o pauza. Daca valorile nu revin la normal, calul si calaretul sunt scosi din competitie.